JAK

JAK J. Alveberg 100 år

Grunnleggeren Jakob Johansen Alveberg; sjømannen, misjonæren, forretningsmannen og Mjøskapteinen: Jakob Alveberg født 31. oktober 1872, vokste opp på Skudeneshavn ytterst på sydspissen av Karmøy.

Da han var ferdig med folkeskolen som 15 åring (1887), mønstret han på som kokk på ei sildeskute i Nordland for ett år. Året etter ville han ut på havet, også kalt blåmyra, og som 16 åring gikk om bord på båten Allegro med høvellast til Sydney Australia.

I 16 år seilte han til sjøs, og hans siste reise i 1903 var i den engelske kanal hvor de møtte på et forrykende uvær. Ingen trodde de ville komme til å overleve, og som følge av denne traumatiske opplevelsen ble han personlig kristen og forlot sjømannslivet. Jakob Alveberg gikk 5 år på Framnes misjonsskole i Hardanger frem til år 1908, og i 1909 gikk han et halvt år på medisin studie i Oslo som man måtte ha før en kunne bli misjonær.

I 1909 reiste han til Kina med 11 andre misjonærer og året etter fulgte han en syk misjonær hjem til Norge. Flyttes så til Gjøvik og var i Kinamisjonens tjeneste.

I år 1913 ble han ansatt i Opplandske Dampskipsselskap AS som kaptein på Mjøsbåtene Mjøsen, Kong Oscar, og fra 1914 hjulbåten Skibladner –den hvite svane var 100 år i 1955. Seilte som kaptein frem til 1946 og var med under 92 års jubileet i 1947. Å være kaptein var en sesongjobb og jobbet parallelt med forretningen i Oslo.

Som sjøkaptein Jakob Johansen Alveberg, etablerte han i 1917 selskapet som den dag i dag har det det samme navnet. I begynnelsen var selskapet involvert med salg av livbåter og noe coating rettet mot det maritime. Dette var i pionernes tid for kjemikalier og Alveberg ble en foregangsmann innen faget. Marine og industri coating og maling ble hovedproduktene, og da krigen var over var dette de eneste produktene som ble solgt fra selskapet.

Fra den spede start har nichen rundt spesialiseringen for konkurransedyktig pris vært målet, og høyeste krav for spesialisert kompetanse har gjennom generasjonene vært viktig. Alveberg har hatt fokus for beste løsning mot kunden som et mantra siden 1917.

Fra det handelsbrevet datert 25.juni 1918 er det sitert;
«Etter å ha godgjort at være i besiddelse av de foreskrevne egenskaper meddeles herved næringsbrev paa kjøbmandshandel i Kristiania by. Handelsbrevet træder i kraft straks.»

Da krigen brøt ut reiste Jakob med 4 hester og vogn for å tømme skuta for instrumenter og inventar. Her tok han med seg dekkstoler, duker, bilder, dekketøy, 2 saluttkanoner i bronse på 50 kg hver. Alt dette fikk han gjort på 2 timer. Under krigen lå firmaet nede, da familien var med i motstandsbevegelsen.

Reidar Jakob Alveberg, sønn av Jakob Johansen Alveberg, ble beskrevet som en meget sterk og tøff mann. I krigsårene ble han innlagt på Ullevål sykehus hvor han spilte dødssyk i 1 år, dette for å unngå tyske forhørseksperter. Han drakk sitt eget blod og satte en lunge ut av funksjon. Han kom seg relativt fort etter frigjøringen i 1945.

I 1952 og 1956 var han en del av OL troppen i bob kjelke, og i 1994 satte han utfor i den nye bob banen på Lillehammer. Reidar Jakob Alveberg tok over firmaet i år 1945.

Etter krigen leverte selskapet maling til 20.000 jerrykanner med spek TUA-D Det ble også gjort tidenes oppkjøp med fortjeneste gjort, da selskapet investerte i ostevoks fra England som var populært etter krigen.

I et intervju fra 1945 hvor Skibladner feiret 90 år, uttaler Jakob Alveberg som følger;
«Siste året på brua, nå vil jeg slutte da jeg begynner å bli gammel og plassen bør overlates til ynge krefter. Dessuten har jeg en forretning i Solo jeg må passe.»

I 1954 var Alveberg det første selskapet i verden som solgte tjære epoxy.

I 1947 ble Alveberg det første selskapet som testet ut brannhemmende og beskyttende maling og belegg.

Fra et intervju i 1952 som 80 åring, forteller Jakob;
« Har hatt en skipshandel i Oslo som i de senere år har blitt betydelig utvidet og er overtatt av mine sønner.»

Ombord på Mjøsen med Kaptein Alveberg

Ombord på «DS Mjøsen» med Kaptein Alveberg. Foto: Privat.

 

DS Skibladner og DS Mjøsen

«DS Skibladner» og «DS Mjøsen». Foto: Privat.